vineri, 15 iunie 2012

Deci, pentru cine faci proiectul?

Ai o idee. Genială. Îţi imaginezi deja numărul de articole care se vor scrie despre ideea ta. Sau schimbarea pe care o vei aduce în viaţa unor oameni. Dacă eşti mai pragmatic, banii pe care îi vei câştiga. Pentru că eşti şi muncitor, te apuci de treabă. Suni firma de consultanţă sau porneşti pe cont propriu, scrii o superbă cerere de finanţare pe care o câştigi sau, dacă nu ai nevoie de asta, treci direct la acţiune. Găseşti parteneri, îţi faci un site, angajezi oameni, faci promovare şi aştepţi...dar nu se întâmplă nimic. Ai uitat ceva?

Se întâmplă zilnic sutelor de idei de afacere care eşuează şi foarte, foarte multor proiecte. E una dintre cele mai mari şi mai grave greşeli pe care le-ai putea face: nu ştii pentru cine faci ceea ce faci. Impactul unei astfel de greşeli e imens, în special atunci când vorbim despre proiecte care beneficiază de finanţări nerambursabile, prin diferite programe, dintre care e suficient de amintit fondurile europene, mergând de la necesitatea de a replanifica proiectul, până la pierderea finanţării. 

Problema cu "pentru cine faci proiectul" e că s-ar putea să ai senzaţia că ştii cu exactitate răspunsul la întrebare şi s-ar putea să greşeşti. Pentru că nu e de ajuns să ştii cine e publicul tău ţintă. E necesar să ştii şi câteva lucruri despre el. Câţi oameni sunt în grupul tău ţintă, unde îi găseşti, cum trebuie să le comunici, care sunt mesajele la care răspund, cine îi poate influenţa, pozitiv şi negativ, în privinţa deciziei de a cumpăra, de a se înscrie, de a participa, sunt doar câteva din întrebările absolut obligatorii pe care trebuie să ţi le pui.

E cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o din experienţa mea într-un proiect în care necesitatea replanificării comunicării cu grupul ţintă e la ordinea zilei. Dacă problema nu e atât de mare în proiectele micuţe pe care le realizăm cu ASAGRI şi Manageri în Dialog, pentru că avem mereu posibilitatea de a redimensiona proiectele cu uşurinţă, în proiectele de sute de mii de euro, o treabă ca asta te poate costa tot proiectul. Cel mai important, feriţi-vă de indicatorii care dau bine. O să obţii finanţarea, dar chiar poţi să strângi 1000 de oameni conform criteriilor din proiect?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu